Svälter jag?

Det var någon som frågade om det verkligen är så sunt att bara äta 500 kalorier om dagen, vilket är det jag får i mig i mina 3 cambridgepåsar. Svaret är givetvis: Nej - på lång sikt är det förstås inte bra att äta bara 500 kalorier om dagen. Men man får se det ur lite andra perspektiv också:

- Cambridgepåsarna innehåller alla de vitaminer och mineraler som kroppen behöver. Jag lider alltså inte av någon näringsbrist under dessa veckor.
- Jag hade ett BMI på över 30 (d.v.s. fetma) och min fettprocent var 36% när jag började kuren (normalt för en kvinna i min ålder är ca 25%). Jag har alltså en hel del fettreserver att ta av!
- Jag har inte varit hungrig en enda gång under kuren, knappt ens sugen på något. Jag har därför lite svårt att tro att kroppen upplevt någon svält. Troligtvis för att påsarnas sammansättning är på ett sånt sätt, att kroppen ej ska ställa in sig på svält.

Mitt resultat efter bara 3 veckor var -6,5 kg på vågen, varav hälften av det jag gått ner är rent fett. Vilken kick-start! Det ger motivation att fortsätta viktresan.

Från och med nästa vecka och 3-4 veckor framåt kommer jag att äta mer, med 3 cambridgepåsar och en måltid med protein och grönsaker om dagen. Inga kolhydrater alls under dessa veckor - ingen potatis, ingen pasta, inget ris, inget bröd. Jag hoppas och tror att viktnedgången kommer att fortsätta, men kanske inte med i snitt 2 kg/vecka längre. Det kan jag leva med. :)


Kommentarer
Postat av: Millan

Heej.. hamnade här av en slump!

Har oxå kört med cambridge, var visserligen ett tag sen.. men a & o är att dricka massa kallt vatten, då rasar man i vikt. 15 kg på 3 veckor gick ja ner..

sen så krossade ja is i blendern o ner med vaniljpulver-vaniljglass! yummieee!! :-)toppen när suget sätter in!

2009-02-15 @ 20:22:55
URL: http://milliesegnaord.blogspot.com/
Postat av: sigrid

Har läst hela din blogg och även mer om cambridgekuren. Jag behöver gå ner 5-10 kg, och jag tränar, men det är så himla omotiverande när man inte ser resultat. Så jag läste på om Cambridgekuren. Men är det inte svårt att inte äta något utöver 3 shakes/bars om dagen? Det måste ju kännas otillräckligt? Det känns meningslöst för mig att prova om jag kommer ge vika för annan mat efter 3 dagar...

//sigrid

2009-02-15 @ 22:14:43

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0